Artikelen

WAAROM CROSSMEDIALE RECLAME

VOOR BEDRIJVEN ZO BELANGRIJK IS:

Blogpost van Eric Zomer // zomerinhuis.nl communicatie+

Het medialandschap (tv, radio, internet, billboards, advertenties, banners etc etc) van NL is zo ’vol’ en daardoor versnipperd geraakt, dat alleen hele grote merken en aanbieders nog in staat zijn om op al deze on- en offline kanalen –de sociomedia kanalen incluis- te communiceren. De voornaamste voorwaarde is het hebben van veel communicatiebudget. De merken en aanbieders die dat niet hebben –en dat zijn de meeste- moeten op een slimmere wijze wegen vinden, om toch tot communicatie te komen. En zo hun diensten of producten onder de aandacht van hun afnemers te brengen.

DIY- Advertising:

Veel daarvan zijn door de heersende recessie ’doe-het-zelvers’ geworden. M.a.w. zij bedenken zelf hun communicatie en acties. Met wisselend succes. Wat blijkt is namelijk, dat de meeste (MKB) bedrijven zonder communicatie afdeling, deze belangrijke taak onderbrengen bij een werknemer die dat leuk vind of ’wel-’ns-iets-gedaan‘ heeft omtrent communicatie. Met als gevolg dat veel van deze bedrijven wel structureel geld uitgeven aan communicatie naar daar niet de maximale revenuen van pakken… Anders gezegd; slechts weinigen zijn op lange termijn succesvol in hun sales. Dit komt voornamelijk omdat er zonder planmatigheid, strategie, keuzen èn de juiste uitgangspunten gecommuniceerd wordt. Plat gezegd: communicerend NL rommelt maar wat aan.

Geïntegreerd communiceren

Door je communicatiebehoefte weer te koppelen aan strategie, met wie wil ik communiceren en waarom. Planmatigheid, met welke unieke communicatie kenmerken ga ik met mijn doelgroep in dialoog en wanneer. Keuzen, welke on en offline communicatie kanalen zijn het meest effectief om mijn doelgroep te bereiken, kan er zelf weer (financieel) overzicht en grip worden verkregen op deze voor uw bedrijf belangrijke business effort.

Om (weer) meer succes in de sales effort te krijgen zijn er een aantal zaken nodig: Om te beginnen interne commitment, oftewel de wil, bemensing en kennis om hier structureel aan te kunnen bijdragen. Bij gebrek daaraan is het een overweging om – een deel daarvan- bij een externe partij in te kopen. Maak over de effectiviteit daarvan desnoods financiële afspraken.

Alles en iedereen is een merk

Daarnaast zijn veel bedrijven zich niet bewust van hun ’merkgevoel’. Ofwel hoe ervaart de klant van hen factoren als uitstraling, betrouwbaarheid en bijvoorbeeld service in hun dienstverlening. Veel (MKB) bedrijven, communiceren vandaag de dag, zonder zich al teveel te verdiepen in deze voor hen belangrijke merkwaarden. Ze realiseren zich onvoldoende dat klanten altijd kunnen kiezen. Omdat er simpelweg meerdere aanbieders actief zijn rondom één-en-dezelfde soort dienstverlening of product.

Kort gezegd zullen deze klanten altijd voor een aanbieder kiezen, die zij het meest sympathiek of kundig vinden binnen het type  dienstverlening of product dat zij zoeken. Dit betekent concreet dus dat diegene die er in communicatie het beste in slaagt hen daarin te overtuigen, vaak ook de meeste klanten pakt. En dat heeft in dit geval dus niets te maken met de hoeveelheid van de communicatie-boodschappen.

Waaraan ligt dit dan wel?

De succesvolle bedrijven hebben (bijna) allemaal een goede Brand Identity of kortweg: BrandID. Dit is een weloverwogen pakket strategisch gekozen communicatie uitgangspunten, die zij consequent en langjarig inzetten in alle communicatie. Zo’n BrandID is bepaald geen ’rocket-science’. Het bestaat namelijk uit een viertal vaste componenten die ’bij-elkaar-opgeteld’ het vaste fundament daarvoor vormen.

Componenten BrandID

Om te beginnen hebben we de belofte van uw bedrijf. Want.., elk succesvol merk communiceert–zoals eerder gezegd- met één heldere en unieke belofte richting haar prospects. Zodat we haar naam altijd binnen de context van deze belofte gaan onthouden. En.., na wat langere tijd deze belofte ook als belangrijkste toegevoegde waarde gaan ’ervaren’ en terugkoppelen.

Dit betekent concreet dat uw bedrijf een voor uw markt unieke belofte nodig heeft, die de toegevoeg-de waarde hiervan onderstreept. Dus, vanuit uw missie en doelstellingen vertellen ’waarin-we-geloven’ en wat we daarmee gaan realiseren voor uw klanten.

Daarnaast is er de tone-of-voice: ofwel hoe-vertellen-we-het verhaal van uw bedrijf. Een compacte schrijfwijzer voor iedereen die schrijft over uw product of dienstverlening. Helder en eenduidig. Dan  is er de tone-of-visual: een vaste set platen of visuals, die de belofte van uw bedrijf onderbouwt en als laatste hebben we dan de look-and-feel: dit is de algehele uitstraling die ontstaat, als we de belofte, tone-of-voice èn de tone-of-visual samenvoegen in uw communicatieboodschap.

Aan de slag

Als we deze stappen genomen hebben zijn we klaar om te gaan communiceren. Als laatste is het dan verstandig om na te denken op welke communicatie kanalen (internet, sociomedia, krant, bladen, radio etc) uw boodschap het beste wordt ’opgepikt’ door uw doelgroep. Als dat in kaart is gebracht kunt u gaan budgetteren en zo bepalen hoeveel u maximaal per kwartaal wilt uitgeven aan een doelmatige communicatie effort.

Goed om hierbij te weten is dat als u op een slimme manier deze kanalen aan elkaar koppelt met één-en-dezelfde boodschap, afzender en bijvoorbeeld een internetadres of response nummer, u veel beter (sales) resultaten zult genereren. Dat heet in vakjargon: crossmediaal reclame maken. Dus door meerdere kanalen, vaak in tijd overlappend, in te schakelen wordt de effectiviteit van uw actie of boodschap vele malen groter. Anders gezegd: u verkoopt tien keer beter…

Succes = keuzen maken

De keuze voor deze effectieve wijze van reclame maken is voor alle typen bedrijven geschikt. Maar er is een ’catch’. U zult zich terdege moeten beseffen dat deze structurele manier van reclame maken een dito inzet van u èn uw bedrijf vraagt. Op operationeel en financieel vlak. En dat lijkt in een recessieve markt een taaie overweging.

Maar realiseert u zich dan, dat uw concurrent waarschijnlijk (ook) niets doet… En zo onzichtbaar blijft voor zijn en uw marktpartijen. Partijen die u wèl aan uw merk of product kunt verbinden, als u nu kiest voor deze uiterst doelmatige vorm van communicatie en reclame maken…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: