Facebookvacations..,

JONGE DIGITALE NOMADEN EN HUN VAKANTIEGEDRAG

De tijden dat je naar een reisureau ging voor een berg glossy brochures is niet eens zo heel lang geleden. De opkomst van internet en sociomedia brengt ons nu weer een heel nieuw fenomeen: Social Travel… Ofwel het digitale reisbureau-op-maat. Volledig getuned naar jouw voorkeuren, budget en leefwijze. Altijd en overal beschikbaar en boordevol up-to-date vakantienieuws omtrent leuke hotspots en belangrijker nog: vol met aanbiedingen en budgetfriendly places. Hoe dit reisbureau van de toekomst heet: nou gewoon Facebook.

Recent onderzoek toont namelijk aan dat ruim 60% van de reizigers Facebook gebruikt om vakantieberichten te verzenden en te lezen. Ruim de helft daarweer van geeft aan dat ze het op prijs stellen als ze via Facebook informatie zouden verkrijgen van een voor hen interessante of leuke reisbestemming. Als je daarbij optelt dat 3 (!) van de 10 gebruikers, Facebook gebruiken voor het zoeken naar een vakantiebestemming is het zeker geen ’no-brainer’ om te stellen dat hier voor reisorganisaties veel kansen liggen.

Specifiek de jongvolwassenen // 18-35 jaar, zijn bijzonder actief in het experimenteren in hun search naar nieuwe en originele vakantiebestemmingen. Zij combineren adviezen die ze van vrienden krijgen, met boekingsbezoek aan portals als wimdu.nl en andere blogs zoals reisportals.nl waar particulieren accomodatie aanbieden. Zo word de word-of-mouth van vrienden direct omgezet in concrete boekingen.

De groei van contacten en informatie uitwisseling tussen reizigers wereldwijd is de meest interessante ontwikkeling op het gebied van social travel. Zo ontstaat een gigantisch netwerk met allerlei subnetwerken rondom het topic travel. Vraag en aanbod hierop beperken zich niet alleen tot travel. Ook auto’s, food & dining + hotspots op het gebied van uitgaan en cultuur worden onderling (online) geregeld.

Daarnaast laat de moderne ’global nomad’ zich overal via zijn smartphone traceren en zoekt zo ter plekke gezelschap… Dus ook de mobile marketeers en location based app ontwikkelaars springen hierop in. Zo te zien allemaal ’onder-de-radar’ van de reisaanbieders. Die doen er tot op heden nauwelijks iets mee… Wellicht zouden ze dat toch ’ns moeten overwegen.

…………………………………………………………………………………………

Kijk voor alle recente Communicatie + Marketing Trends ook ’ns op: slideshare.net/EricZomer

Voor nog meer forecasts + facts & figures over on- en offline communicatie kun je ook kijken op:

pinterest.com/zomerinhuis

…………………………………………………………………………………………

Tags: , , , ,

About zomerinhuis.nl

Ik help merken en organisaties met de activatie van hun doelgroepen, door sterke strategie te 'verpakken' in design dat harten raakt, in taal die mensen in beweging brengt en dit alles strak te vertalen in online techniek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: